SUNČANI SAT
Zovem se Milutin.
Na ovoj planeti sam osam
stotina trideset devet godina.
Došao sam da pratim razvoj
ljudske misli i pismenosti kroz vjekove.
Počeo sam istraživanje kao
poslušnik u manastiru
Studenica.
Upeklo podne. Staza od belih
oblutaka granala se dvorištem manastira. Krivudala je između nevelikih stabala,
niskog grmlja i precvetalog
cveća.
Oniži čovek u tankom tamnoplavom
džemperu stajao je na istočnom ulazu u zdanje. Levo od polukružnih svodova, nad
masivnim drvenim vratima stajala je stara mermerna ploča, okrnjena u donjem
desnom uglu. Vrijeme kruni kamen lakše
nego dušu čovjekovu, prisećao se Milutin reči Učitelja, zureći u ploču. Gotovo da je osetio bestežinski dodir
Učiteljeve ruke na ramenu.
Učinio je jedva primetan
naklon u pravcu ploče, pazeći da ga neko od mnogobrojnih gostiju ne ugleda, a
zatim koraknuo unazad. Svetlosmeđi pramen kose pao mu je preko čela. Izmicao
se, pognut, sve do desnog kraka staze koja je vodila u donje dvorište. Prvi put sam ovdje kao gost, proletelo
mu je kroz glavu.
Hitro se uputio nizbrdo. Ubrzo
se našao pred monolitom koji mu je dopirao do pojasa. „Stjepo Gavriću, alal’ ti ruka”, prozborio je sebi u bradu. Potamnelim dlanovima
lagano je prelazio po snežnobeloj površini tek postavljenoj na monolit. Odozgo nadole, pa sleva udesno. Tanki prsti
vešto su proveravali dubinu svežih lepezastih useka. Na mestu gde se susticalo
trinaest useka okomito na površinu stajao je metalni
štap. Bio je nešto duži od pedlja. Senka štapa dodirivala je polukružnu liniju pri
dnu neokrnjene ploče.
Kao mlad asistent geografije, Milutin
je bio uznemiren pred izlaganje. Nije ni primetio koliko se brzo oko njega okupljaju slušaoci. Nije voleo publiku. Pokušavao je da
suzbije misli koje su navirale... Svijet
se danas previše zanosi samo jednim aspektom ljudskog duha, naukom. Manastire
proučavaju kao da pripadaju istoriji, dalekoj prošlosti, a ne sadašnjosti. Niko
i ne sluti da su to ostrva bezvrijemenog prostora, djelići nedeljive cijeline...
Nebeska prostranstva neprohodna su za zvuk, ali ne i za glas sveprožimajućeg
duha...
Zavideo je igumanu koji se
pred dolazak najpoznatijih svetskih vizantologa povukao u isposničku ćeliju visoko u brdima. I
prethodne večeri mu je zavideo. To veče, pred prvo izlaganje na akademskom
skupu, u Savinoj trpezariji, za masivnim mermernim stolovima tiskalo se previše
ljudi, a razabiralo bar pet jezika. Pušio se pasulj sa dimljenim šaranom, pilo
se vino iz manastirskih podruma, a žamor nije jenjavao satima. Kako su brzo nestali smjernost i tihovanje
ljudsko, čudio se obuhvatajući jednim pogledom vizantološku elitu. Kako samo mnogo pričate, a tako malo kažete,
govorio je pogledom trojici profesora koji su do duboko u noć raspravljali
o tome koja će nauka, neposredno posle čovekovih prvih koraka na Mesecu,
preuzeti vodeću ulogu u borbi za prevlast na planeti – kosmonautika, geografija
ili istorija.
Tokom čitave noći vodio je
bitku sa četrdesetak neposlušnih metalnih tipki koje su se, kao u inat,
zaglavljivale, dok je pokušavao da otkuca poslednje stranice naučnog rada. Kreda
i tabla bile su daleko poslušnije, ali kilometrima daleko. Kada je svanulo,
poželeo je da izbriše svoje ime sa konferencijskog programa. Pomoćnik igumana,
međutim, najavio je s vidnim nestrpljenjem prvo predavanje o bacaču senki: „Najstariji južnoslovenski
sunčanik i njegova replika.”
Žene su bile odenute u tkanine
najrazličitijih boja i krojeva, a muškarci su preko snežno belih košulja nosili
sive, smeđe i crne odore. Opkoljen zidinama, nije imao kud. Sklonio je kosu sa
čela i počeo: „Ovo je kratak prilog poznavanju časomjerja srpskog srednjovjekovlja. Originalni časovnik na istočnom ulazu Bogorodičine crkve predstavlja
najstariji južnoslovenski sunčani časovnik. Imao je više simboličnu ulogu nego
što je služio za vremensku orijentaciju u građanskom smislu. Sunčanici ovog
tipa bili su tipični za evropski srednji vijek. Nisu bili egzaktno konstruisani, po pravilima
gnomonike. Časovna skala diktirala je časovni sistem. Na ovoj replici svaki
podiok obeležen je simbolom. Ako gledamo lepezastu strukturu s lijeva, s je na šestom podioku... Moglo bi se
reći da je ovo klesao dešnjak, dunđer, kako su u to vrijeme oslovljavali početnike.
Pošto su usjeci pravljeni samo sa jedne, umjesto sa dvije strane, mala je
vjerovatnoća da je to bio majstor koji je ukrašavao ulaz u zdanje. Klesano je direktno
na zidu, a to je, vidite, oko četiri metra od zemlje. Čini se da je sve
izvedeno u velikoj žurbi. Sa klimavih lestvi, dodao bih...”
U publici se začuo smeh.
„Zanimljivo vidženje... Kao da je uživo bio tamo...”, izustila je starija
gospođa. Nije joj se mogao
razabrati lik pod velikim obodom žutog šešira.
„Zanimljiv izlagač, rekla
bih”, dodala je, zagonetno se osmehnuvši, devojka gustih crvenih lokni. Štrčale
su joj oko glave ne dotičući vrat. Nosila je tamne naočare i belu košulju
dugačkih rukava. Pod pazuhom je stiskala veliku crnu torbu prepunu papira.
Kako razdragani i bezbrižni mogu biti ljudi koji ne osjećaju miris baruta
koji će uskoro planuti, ne slute glad, ne vide zaslijepljenost vođama! Milutin je osećao gorčinu i težinu misli
u grlu. Čak ni osmeh crvenokose, izazovan a ipak pouzdan i blag, nije uspeo da
mu zasladi dan.
Žamor se naglo utišao. Na
prelazu između podeoka Η i θ, senka je neprimetno zadrhtala.
„Milutine! Dodaj to manje dleto!“
Zagrmeo je krupniji sredovečni čovek u prašnjavom radnom odelu. Imao je gustu
crnu kosu. Posred čela imao je ožiljak nalik zrnu žita.
„Evo, evo... Taman sam uvježbao
ruku...“, konstruktor satova pokušavao je da dobije u vremenu. Bela majica
kratkih rukava pripijala mu se uz telo. Pramenovi tamnosmeđe kose prošarani
ponekom sedom vlasi spuštali su mu se neposlušno oko čela dotičući ušne
školjke.
„Čađavac je ovo, brate. Nema
tog majstora koji bi mu odoleo! Jablanički gabro nije mu ni prići!“, snizio je ton i značajno pogledao Milutina:
„Kod belog je lakše – praviš useke ukoso, sa jedne, pa sa druge strane, do iste
dubine. Nikako da budu previše strmi, ali ni previše blagi. Kao da praviš
udubljenje za vrh strele.“
Veliki učitelji najbolje podučavaju ćuteći, a to sa kamenorescem nadgrobnih
spomenika nikako nije slučaj, prebacivao je sebi Milutin. Ovog puta posao je morao da završi za tri dana,
tako da nije mogao da bira izvođača radova. Nije voleo da radi u žurbi. Prisećao
se Učiteljevih obrva kako se, nalik malenoj brazdi spremnoj da primi sveto
seme, blago podižu i na sredini blistavog čela začinju talas misli.
Jedna naspram druge, dve muške
prilike bile su nagnute nad povećim komadom crnog švedskog granita finog zrna. Prethodnog
dana, po najvećem suncu, imali su mnogo posla oko granitne ploče. Milutin je
belom pisaljkom sa dijamantskim vrhom naneo prave i krive linije i brojeve, a
iskusni kamenorezac slova i lik svetitelja. Najteži deo posla tek je sledio. Udarcima
čekića o zadnji kraj zupčastog dleta trebalo je skidati granitne slojeve prema
nanetom crtežu. Pod debljim dletom ostajala je sivkastobela podloga, neznatno udubljena
u odnosu na neobrađene površine. Tanje dleto, širine nokta, služilo je za
preciznije poteze.
Milutin je pružio majstoru alatku.
Na desnoj šaci, duž bočne ivice dlana, od zgloba ka malom prstu, primetio je žulj.
Sakrivši ruku od majstorovog pogleda, posmatrao ga je kako vešto radi.
Znoj sa majstorovog čela padao
je pravo na obraz mirotočivog lika koji se pomaljao polako ispod dleta...
Nekoliko časova kasnije, krupno
telo se uspravilo, a kamenoreščev ožiljak skupio se u jedva primetnu liniju.
Crne živahne oči zagledale su se u Milutinove, svetloplave, mirne. „Leba mi,
isti si On, samo da pustiš bradu.“
Sunčani sat od crnog granita postavljen
je na pročelje manastirskog konaka. Iznad samog prozora, levo od ulaznih vrata,
sa oreola oko glave sveca niz ploču zrakasto su se spuštale crne ispupčene
linije. Na vrhu štapa nalazio se maleni krst. Tokom svakog sunčanog dana senka
sa krstom na vrhu šetala je između brojeva. Putujući od broja jedan do broja
tri, presecala je bore na čelu prosvetitelja. „Priđite deco, poslušajte mene“. Kao da vijekovima niko nije čuo odjek Tvojih riječi, Učitelju, namršti se Milutinovo čelo. Pod naboranim čelom fijukale su misli... Ljudi su pokretne mete. Svi bježe od svih i proganju sve oko sebe, sebe ponajviše. Prisetio se kako je u poslednjem gradu u kojem je boravio pre stradanja, na podlozi jablaničkog „gabra“ , iznad bacača senke bio uklesan čovek sa glavom u topovskoj cevi. Kao znak upozorenja zaraćenim stranama, stajala je poruka: „Uf, preživjeli smo
još jedan dan“. Preživjeli smo tako čitavih
nekoliko ratova... Kao da je pismo, to sveto slovo Božje, služilo jedino za
beleženje ratova, bitaka i žrtava... Ljudi su se tek poslije rata ponovo vraćali sećanju na početke pismenosti...
Tako se na jednom bacaču senke gordo uzdigao i lik prvog reformatora našeg
jezika i pisma, sa dugačkim gustim brkovima smiješno izvijenim pri krajevima.
Vrijeme nemilosrdno briše sve sa lica žene, osim iskre u očima, zapazio je Milutin ulazeći u prostranu
prostoriju ispunjenu ikonama, predmetima iz praistorije i idolima vladajuće
partije.
„Knjiga koju ste napisali,
dragi profesore, izazvala je značajnu pažnju u arehološkim krugovima”, obratila
se direktorka muzeja poznaniku iz mladosti. U znak dobrodošlice pružila je ruku
uz blagi naklon. „Izvolite, sedite”, dodala je uz topao osmeh.
„Dugo se nismo vidjeli”, odgovorio
je obazrivo Milutin. Srebrnkastosivi
brkovi primetno su se mrdnuli čitavom dužinom.
„Gde ste se krili svih ovih
decenija i ratova?”
„Na sigurnom.“
„Sećam se tog vašeg humora.“
„Bosanski.“
„Prvo predavanje na svetskoj
konferenciji vizantologa u Studenici, ako se ne varam?“
„Ne varate se.“
„Sećam se i tog vašeg ranca. U
njemu ste tada doneli repliku srednjevekovnog sunčanog sata?“
„Da. I sada imam jedan. Skoro
isti.“
„Kako to mislite?“
„Lijepo, mislim kao što
govorim.“ U tri poteza, razvezao je četiri kanapa na povećoj vojničkoj torbi iskrzalih
kaiševa. Pažljivo je odmotao dva sloja kartona i izvadio snežnobelu gipsanu ploču:
„Za Vas.“
Direktora je pocrvenela. Prebacila
je nekoliko gustih crvenih lokni preko obraza i zahvalila se na poklonu.
Snebivljivo se osmehnula.
„Koliko ste ih napravili?“
odlučila je da prekine nelagodnu tišinu.
„Nekoliko.“
„Nekoliko? Pratila sam crkvene,
i druge izvore - jedan u Tronoši, drugi na Kikindskoj crkvi... Posebno mi se
dopao onaj sa freskom na zgradi Akademije. Čula sam da ste ih konstruisali i u
školskim dvorištima, bibliotekama, na zavodima... Poslednji je, ako se ne
varam, na zgradi vašeg fakulteta.“
„Pa, to je tih nekoliko.“
Nasmejala se, ovog puta glasno
i izazovno. „Volela bih da napravite jedan u ovom gradu. Zbog toga sam Vas
pozvala.“
„Hm, kao da sam znao.“
„Kao da ste znali šta?“
„Da ćete tražiti od mene tako
nešto. Na trgu?“
„Da, kod spomenika u parku. Da
ljudi mogu da šetaju po njemu i razmišljaju o tome kako su maleni na podeocima
vremena.“
„Evo nacrta. Na brzinu sam ga
napravio, na putu do muzeja.“
Imam ja svoje puteve, mala, nasmejao se u sebi Milutin. Ljudi još
dugo neće imati predstavu o tome koliko su ništavni na podiocima Velike poluose
vrijemena... Osmeh mu je naglo izbledeo.
Na Svetoj Gori bilo je mirno.
Mirisalo je na maslinjake. Posle nekoliko dana dugih šetnji po brdima, Milutin
je prionuo na posao. Na malom kompjuteru, tanjem od ljudskog dlana, koji se
otvarao kao knjiga, nacrti i proračuni smenjivali su se brže nego što je mogao
da ih prati. Programi su bili magija u kojoj je uživao. Učitao je sa Interneta
geografske koordinate mesta posmatranja. Sledio je nekoliko jednostavnih
koraka, i za tili čas svi potrebni podaci bili su pred njim, na tamnom crnom
ekranu. Doneo je četrnaest metalnih cifara i štap sa postoljem. Radio je bez
ičije pomoći, ako se izuzmu merdevine i računar.
Na bočnom zidu konaka Milutin
je postavio svoj poslednji tihi glasnik vremena. Bez mermera, likova svetaca, poruka, projekcionih linija. Kao da su
ljudi istrošili i kamen, i vjeru, i riječi, i proračune, govorila je neka
praznina iz njega. Mirno je posmatrao delo svojih ruku. Vekovima je
nenametljivo prenosio svetu veštinu merenja vremena pomoću sunčeve senke.
Zažmurio je na levo oko
pokušavajući da desno postavi u pravcu štapa. Vrh levog brka, potpuno belog,
jedva primetno se podigao prateći gornju usnu. Boja štapa pretapala se od
crvenkaste ka tamnoplavoj, u pravilnim vremenskim razmacima. Trenutak pre nego što će štap bljesnuti
ljubičastim sjajem, oglasila su se zvona. Milutinova zenica širila se i
skupljala u ritmu disanja, sve dok i ona nije postala potpuno ljubičasta.
Posle više od osam vekova, došlo
je vreme za povratak Učitelju.
„Naš sveti manastir ovaj, kao
što znate, bilo je pusto mesto, lovište zverova”, govorio je Učitelj nadgledajući radove na
crkvi koja se tog proleća uzdigla skoro četiri metra od zemlje. Bio je tek
pristigao iz svetog Hilandara, ali je neumorno kružio poljanom, od jednog do
drugog monaha, od vodonoše do zidara oprljenog podnevnim suncem. Vetar je
raznosio latice procvetalih šljiva po tek nikloj travi.
Najbolji kamenorezac pleo je
venac od kamene čipke nad istočnim vratima. Nikome nije bilo dopušteno da ga
uznemirava dok radi. Pomoćnici su primicali postolja od drvenih oblica
prislonivši ih tesno uz mlad zid, i odmicali ih po potrebi. Monasi su se molili
pod otvorenim nebom. Kamen na kamen, molitva na molitvu. Podizali su svetinju.
Pored glavnog postolja, levo
od istočnih vrata neimari su primakli još jedno. Dugo su ga proveravali i
nameštali. Sa drugog kraja dvorišta postolju je prilazio Učitelj sa torbuljkom
od jelenje kože. Pre nego što je zakoračio na prvu lestvu priklonio se monahu mirnih
plavih očiju i nestašnih smeđih uvojaka. Pružajući mu torbuljak, nešto mu je rekao
na uho. Hitro se zatim uzverao drvenim prečkama, do poslednjeg postavljenog
kamena. Monah mu je iz torbe dodao dva predmeta. Učitelj je uzeo manji predmet
u levu ruku, a veći i teži u desnu, i počeo da udara po kamenu.
Kao na glas zvona, u dvorištu
su se okupili majstori, pomoćnici, poslušnici i monasi. Pod neveštim udarcima
desne Učiteljeve ruke, kao pod drhtajima samo njemu znanih misli, počela su da
se naziru udubljenja i oblici kao preslikani iz Zakonopravila o kojima se već
nadaleko pričalo.
Sa poslednjim zrakom sunca
nestala je i tanka senka štapa koji je Učitelj postavio na mesto gde su se susticali
useci.
Monah Milutin ostao je još
dugo zagledan u beskrajni ćilim zvezdanog neba, putokaz svetitelja Save. Tihe glasnike božijeg vremena, sunčane satove, prenosiće kao svetu knjigu prirode kroz vekove.
No comments:
Post a Comment